Bereik meer volgers op Instagram met interactieve stories

Wist je dat slechts een klein deel van je volgers op Instagram daadwerkelijk jouw posts, reels en stories te zien krijgen? Dat is natuurlijk super irritant, je wilt jouw volgers bereiken! Maak je geen zorgen, met dit trucje kan je ervoor zorgen dat je meer van je volgers bereikt!

Bereik meer volgers op Instagram met interactieve stories

Als iemand jouw account volgt betekent het niet automatisch dat ze jouw posts ook te zien krijgen in hun app. Het algoritme bepaald wat er bij wie op zijn tijdlijn komt en daarbij wordt er een afweging gemaakt van diverse factoren.

Een telefoonscherm waar een Instagram story op te zien is met een interactieve slider sticker

Je bereik op Instagram vergroten

Op jouw Instagram account wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Je wilt nieuwe volgers aantrekken maar natuurlijk ook bij je bestaande volgers in de tijdlijn verschijnen. Eén van de factoren die bepaalt of een volger jouw posts te zien krijgt is of ze vaker naar jouw posts / reels / stories kijken en of er interactie is met jouw account. Hiermee wordt bedoeld of er dus meer gebeurd dan alleen kijken naar je post en doorscrollen, of dat er bijvoorbeeld geliked wordt, een comment geplaatst wordt of dat ze jouw post delen.

Verschillen in bereik met Reels, Posts en Stories

Zoals je misschien al weet bereik je met Reels over het algemeen de meeste niet-volgers. Met Stories kan je juist vooral je bestaande volgers bereiken. Posts zitten hier een beetje tussenin.

Om te zorgen dat jouw content zoveel mogelijk van je bestaande volgers bereikt is het belangrijk om interactie uit te lokken. Een laagdrempelige manier om dit te doen is via de Stories met interactieve story stickers.

Sneeuwbaleffect met interactieve stories

Als je de stories slim inzet kan je een sneeuwbaleffect creëren waardoor steeds meer volgers jouw content te zien krijgen. Hoe werkt dat effect?

  1. De volger ziet jouw story
  2. Volger reageert met een interactieve sticker
  3. Het algoritme ziet dat deze volger interactie heeft met jouw account en toont meer stories / reels / posts aan deze volger (en dan begint het dus voor deze volger weer bij stap 1)
  4. Doordat er vaker interactie met jouw account is van je volgers zal het algoritme jouw content vaker aan je andere volgers tonen (en voor die volgers begint het dan ook weer bij stap 1)
  5. Als meer volgers interactie hebben met jouw account zal het algoritme uiteindelijk ook meer van jouw content aan niet-volgers laten zien waardoor je weer meer volgers kan krijgen.

 

Wat zijn interactieve Story stickers?

In je stories kan je stickers toevoegen. Dit kunnen van die grappige gifjes zijn, een foto, locatie, hashtag of link, maar ook stickers waar de kijker iets mee kan doen. Bijvoorbeeld een peiling of quiz.

Deze stickers kan je op vele manieren inzetten en zijn een leuke manier om je volgers meer te betrekken bij je account.

Open het stickers menu in je verhaal editor
Allerlei verschillende soorten Instagram story stickers

Wat zijn interessante stickers om in je stories te gebruiken om interactie uit te lokken?

De beste stickers die jouw volger uitnodigen tot interactie zijn:

  • Peiling
  • Quiz
  • Emoji reactie
  • Emoji slider
  • Vragen

Andere stickers die in specifieke gevallen ook goed zijn om te gebruiken:

  • Aftellen (als een gebruiker erop klikt kunnen ze een melding krijgen wanneer de tijd verlopen is zodat ze niets missen)
  • Link (om een link naar bijvoorbeeld een product te delen. Er gaan wel geruchten dat teveel links plaatsen die bezoekers wegsturen van Instagram negatief zou kunnen zijn voor je zichtbaarheid, dus met mate gebruiken)
  • Jouw beurt (Voeg je eigen inhoud toe, deze sticker is wat minder laagdrempelig)

Een uitleg van alle stickers vindt je op de Instagram help pagina’s.

Voorbeelden van manieren om interactieve stickers in te zetten in je stories

Er zijn oneindig veel manieren om deze stickers in te zetten voor je bedrijfsaccount op Instagram. Je kan een kijkje achter de schermen geven, op een leuke manier uitleggen hoe jij je werk doet of wat erbij komt kijken.

Jezelf voorstellen, je nieuwste posts uitlichten en producten laten zien kan je ook interactief maken met een peiling, quiz of slider. Of leer jouw volgers beter kennen en ontdek zo hoe jij je aanbod nog beter bij de vraag laat aansluiten.

Een hele mooie mogelijkheid van de stickers is ook dat je bewustzijn kan kweken bij potentiele klanten voor problemen die ze zelf nog niet zien (en die jij oplost!).

Dit zijn enkele voorbeelden van stories waar ik interactieve stickers heb toegepast:

Instagram story waarin een post wordt uitgelicht met een emoji reactie sticker met hartjesogen
In deze story heb ik een post van mijn account gedeeld en daar een emoji reactie sticker bij gezet waarmee kijkers super gemakkelijk kunnen reageren op de story en quote.
Instagram story waarin een post wordt uitgelicht met een poll die inhaakt op de post
Hier heb ik een ook een van mijn posts gedeeld en daar een poll bij geplaatst die mijn volgers vraagt of ze al één van de tips gebruikt hebben. Hierdoor wordt er extra aandacht gelegd op de post én biedt je een laagdrempelige manier om te reageren.
Instagram story met een foto en een quiz sticker waarin wordt gevraagd of de foto is genomen met een telefoon of fotocamera
Hier heb ik een foto gemaakt en ik vraag aan mijn volgers door middel van een quiz of hij gemaakt is met een telefoon of fotocamera. Een leuke manier om indirect te verwijzen naar fotografie, één van mijn diensten.
Instagram story met een foto en een quiz sticker waarin wordt gevraagd of de foto is bewerkt of niet
De foto plaatste ik twee keer, maar deze keer met een andere quizvraag. Zo een mini quiz is leuk om te doen en kost niet veel tijd. Daarom zullen volgers snel geneigd zijn te reageren.
Instagram story met een foto van een rolkoffer en een quiz sticker waarin wordt gevraagd waar die voor is
Een foto delen van wat je aan het doen bent is altijd leuk, en door er een sticker zoals deze quiz aan te verbinden maak je er een interactieve story van.
Instagram story met een boomerang filmpje van Marloes met wapperende haren in de wind, met een emoji reactie sticker met de storm emoji en de vraag
Op het weer, seizoeken of speciale dagen kan je goed inhaken. Zo maakte ik hier een korte boomerang waarin mijn haren heen en weer geblazen worden door de wind en stel ik de vraag "Ga jij vandaag ook voor coupe windhoos?". Door te klikken op de emoji sticker met de storm emoji kan er gereageerd worden.

In de bovenstaande voorbeelden zie je interactieve stories waarin:

De volgende voorbeelden zijn stories waarin:

Instagram story waarop ik mijn werkzaamheden van de dag in een lijstje laat zien
Deze twee stories samen vormen een uitnodiging tot gesprek én een kijkje in mijn werk. In deze story laat ik mijn todo lijstje met werkzaamheden voor de dag zien.
Vervolg op Instagram story waarop ik mijn werkzaamheden van de dag in een lijstje laat zien, met een vraagsticker met de vraag
In deze vervolg story nodig ik uit tot een gesprek met een vraagsticker met de vraag "Waar ga jij vandaag mee aan de slag?".
Instagram story met een herfstfoto en emoji slider sticker met hartjesogen
Nog een inhaker, tijdens de herfst een mooi herfstplaatje gedeeld. Met de emoji slider sticker kunnen volgers laten zien hoe mooi ze de foto vinden.
En om niet in herhaling te vallen gebruikte ik op de tweede foto de emoji reactie sticker met herfstblaadjes emoji.
Instagram story waarin ik vertel dat ik onderhoud heb gepleegd aan alle websites die ik in beheer heb
Ik vertel hier kort over een deel van mijn werkzaamheden: het onderhoud van websites. Iets dat niet iedere ondernemer doet en wel heel belangrijk is.
Instagram story waarin ik door middel van een peiling bewustzijn kweek dat je website onderhoud nodig heeft.
In deze vervolg story kweek ik door middel van een peiling bewustzijn voor het feit dat je website onderhoud nodig heeft. Ook kan ik mijn volgers beter leren kennen, want als niemand weet van updates kan ik daar wellicht content over maken om dit onder de aandacht te brengen.
Story waarin ervaring van kapotte website beschreven wordt.
Hier een soortgelijk voorbeeld. Aan de hand van een eigen ervaring met mijn website vertel ik over wat er mis kan gaan bij updates, en dat backups de redding zijn.
In deze vervolg story kweek ik door middel van een peiling bewustzijn voor website backups.

Ik ben heel benieuwd wat voor interactieve stories jij gaat maken! Als je iets hebt gehad aan deze post en de tips toepast zou ik het super leuk vinden als je mij tagt in de stories! Wil je nog meer inspiratie voor interactieve stories? Ik heb er een pinterest bord aan gewijd!

Wil je nog een stapje verder met je Instagram account? Misschien heb je ook iets aan deze artikelen:

En mocht je op zoek zijn naar goede ideeën voor jouw volgende social media posts bekijk dan zeker ook deze artikelen: