Wist je dat slechts een klein deel van je volgers op Instagram daadwerkelijk jouw posts, reels en stories te zien krijgen? Dat is natuurlijk super irritant, je wilt jouw volgers bereiken! Maak je geen zorgen, met dit trucje kan je ervoor zorgen dat je meer van je volgers bereikt!

Als iemand jouw account volgt betekent het niet automatisch dat ze jouw posts ook te zien krijgen in hun app. Het algoritme bepaald wat er bij wie op zijn tijdlijn komt en daarbij wordt er een afweging gemaakt van diverse factoren.

Je bereik op Instagram vergroten
Op jouw Instagram account wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Je wilt nieuwe volgers aantrekken maar natuurlijk ook bij je bestaande volgers in de tijdlijn verschijnen. Eén van de factoren die bepaalt of een volger jouw posts te zien krijgt is of ze vaker naar jouw posts / reels / stories kijken en of er interactie is met jouw account. Hiermee wordt bedoeld of er dus meer gebeurd dan alleen kijken naar je post en doorscrollen, of dat er bijvoorbeeld geliked wordt, een comment geplaatst wordt of dat ze jouw post delen.
Verschillen in bereik met Reels, Posts en Stories
Zoals je misschien al weet bereik je met Reels over het algemeen de meeste niet-volgers. Met Stories kan je juist vooral je bestaande volgers bereiken. Posts zitten hier een beetje tussenin.
Om te zorgen dat jouw content zoveel mogelijk van je bestaande volgers bereikt is het belangrijk om interactie uit te lokken. Een laagdrempelige manier om dit te doen is via de Stories met interactieve story stickers.
Sneeuwbaleffect met interactieve stories
Als je de stories slim inzet kan je een sneeuwbaleffect creëren waardoor steeds meer volgers jouw content te zien krijgen. Hoe werkt dat effect?
- De volger ziet jouw story
- Volger reageert met een interactieve sticker
- Het algoritme ziet dat deze volger interactie heeft met jouw account en toont meer stories / reels / posts aan deze volger (en dan begint het dus voor deze volger weer bij stap 1)
- Doordat er vaker interactie met jouw account is van je volgers zal het algoritme jouw content vaker aan je andere volgers tonen (en voor die volgers begint het dan ook weer bij stap 1)
- Als meer volgers interactie hebben met jouw account zal het algoritme uiteindelijk ook meer van jouw content aan niet-volgers laten zien waardoor je weer meer volgers kan krijgen.
Wat zijn interactieve Story stickers?
In je stories kan je stickers toevoegen. Dit kunnen van die grappige gifjes zijn, een foto, locatie, hashtag of link, maar ook stickers waar de kijker iets mee kan doen. Bijvoorbeeld een peiling of quiz.
Deze stickers kan je op vele manieren inzetten en zijn een leuke manier om je volgers meer te betrekken bij je account.


Wat zijn interessante stickers om in je stories te gebruiken om interactie uit te lokken?
De beste stickers die jouw volger uitnodigen tot interactie zijn:
- Peiling
- Quiz
- Emoji reactie
- Emoji slider
- Vragen
Andere stickers die in specifieke gevallen ook goed zijn om te gebruiken:
- Aftellen (als een gebruiker erop klikt kunnen ze een melding krijgen wanneer de tijd verlopen is zodat ze niets missen)
- Link (om een link naar bijvoorbeeld een product te delen. Er gaan wel geruchten dat teveel links plaatsen die bezoekers wegsturen van Instagram negatief zou kunnen zijn voor je zichtbaarheid, dus met mate gebruiken)
- Jouw beurt (Voeg je eigen inhoud toe, deze sticker is wat minder laagdrempelig)
Een uitleg van alle stickers vindt je op de Instagram help pagina’s.
Voorbeelden van manieren om interactieve stickers in te zetten in je stories
Er zijn oneindig veel manieren om deze stickers in te zetten voor je bedrijfsaccount op Instagram. Je kan een kijkje achter de schermen geven, op een leuke manier uitleggen hoe jij je werk doet of wat erbij komt kijken.
Jezelf voorstellen, je nieuwste posts uitlichten en producten laten zien kan je ook interactief maken met een peiling, quiz of slider. Of leer jouw volgers beter kennen en ontdek zo hoe jij je aanbod nog beter bij de vraag laat aansluiten.
Een hele mooie mogelijkheid van de stickers is ook dat je bewustzijn kan kweken bij potentiele klanten voor problemen die ze zelf nog niet zien (en die jij oplost!).
Dit zijn enkele voorbeelden van stories waar ik interactieve stickers heb toegepast:






In de bovenstaande voorbeelden zie je interactieve stories waarin:
- posts worden uitgelicht
- op een leuke manier ingehaakt wordt op diensten / werkzaamheden
- een kijkje achter de schermen wordt gegeven
- je eigen zichtbaarheid op een grappige manier wordt vergroot
De volgende voorbeelden zijn stories waarin:
- volgers worden uitgenodigd tot een gesprek (waarin je die volger beter kan leren kennen)
- inhakers op seizoen en weer interactief worden
- awareness wordt gekweekt voor diensten die je aanbied.








Ik ben heel benieuwd wat voor interactieve stories jij gaat maken! Als je iets hebt gehad aan deze post en de tips toepast zou ik het super leuk vinden als je mij tagt in de stories! Wil je nog meer inspiratie voor interactieve stories? Ik heb er een pinterest bord aan gewijd!
Wil je nog een stapje verder met je Instagram account? Misschien heb je ook iets aan deze artikelen:
En mocht je op zoek zijn naar goede ideeën voor jouw volgende social media posts bekijk dan zeker ook deze artikelen: