Je bent goed bezig met de online aanwezigheid van je bedrijf: je hebt een website en bent ook actief op social media met een bedrijfspagina of -account. Vol goede moed ben je begonnen met het posten van het laatste nieuws over je bedrijf, en natuurlijk geef je af en toe een kijkje achter de schermen.
Leuk, alleen wil je af en toe ook even iets opvallends plaatsen op je social media account. Jouw volgers vinden een beetje variatie natuurlijk wel zo prettig. Met deze creatieve content ideeën kan je jouw volgers verrassen en je bedrijf op een andere manier laten zien.
Favoriet gereedschap, programma, apparaat of product
Laat je volgers zien waar je graag mee werkt. Bijvoorbeeld een stuk gereedschap of apparaat, vertel er bij wat het doet en waarom dit jouw favoriet is. Zo geef je een kijkje achter de schermen en direct op een laagdrempelige manier uitleg over je werk.
Fill in the blank
Een goede manier om interactie uit te lokken is om jouw volgers een zin te laten aanvullen, een zogenaamde “fill in the blank”. Dit type post is bijzonder geschikt om direct aan te laten sluiten bij jouw bedrijf en werkzaamheden.
Als horeca eigenaar zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen:
Als ik nu op het terras zat, dan …
Ik zou nu graag op het terras zitten met …
Mijn favoriete lunch is dit broodje met ….
Of een eigenaar van een winkel:
Als ik een product mocht uitzoeken in de winkel dan kies ik …
Het meest recente product dat ik in de winkel heb gekocht is …
Een algemener onderwerp:
Mijn werkdag in één woord: …
Als je je leven een filmtitel moest geven dan zou dat zijn …
Ik ga de deur niet uit zonder …
Een mini checklist
Geef een kleine checklist waar je volgers iets aan hebben. Een checklist kan je heel goed afstemmen op één van je producten of diensten. Aangezien ik websites maak zou ik bijvoorbeeld een checklist kunnen delen over de veiligheid van je website.
Verkoop je babyproducten? Maak een checklist “Is jouw huis babyproof?”
Heb je een autobedrijf? “Is je auto klaar om op vakantie te gaan?”
Zijn ouders van schoolgaande kinderen jouw doelgroep? Maak dan een checklist in Back to school thema: “Voorbereid het nieuwe schooljaar in”
Vakliteratuur: boek, artikel of tijdschrift dat je leest
Het delen van je expertise versterkt de vertrouwensband met je volgers. Door te laten zien welk boek, artikel of tijdschrift je momenteel leest laat je zien dat je je kennis op peil houdt. Tegelijk kan je natuurlijk ook je mening over het stuk geven en er zo een nog persoonlijkere post van maken.
Vraag je volgers om advies
Een andere hele fijne manier om je volgers te betrekken is om ze om advies te vragen. Niet alleen krijg je zo interactie (en natuurlijk nuttige adviezen), waarschijnlijk krijg je ook waardevolle inzichten in wat jouw volgers vinden en doen!