De hashtag. Als je met jouw bedrijf wilt groeien op Instagram ontkom je er niet aan om hem te gebruiken. Je zet er weleens een paar bij je post maar zijn het eigenlijk wel de goede hashtags? Misschien laat je wel kansen liggen! Dit is hoe je de beste hashtags voor bij jouw Instagram post kunt vinden.
Wat is een hashtag eigenlijk?
Een hashtag is een trefwoord of zoekwoord dat op social media wordt gebruikt om gemakkelijker relevante posts bij een onderwerp te vinden. Een hashtag is een woord dat wordt geschreven achter het # teken (hekje). Zo’n woord met een hekje is aanklikbaar in de tekst en als je er op klikt krijg je een overzicht van posts die die tag bevatten.

Waarom zou je hashtags toevoegen aan je post?
Jouw posts worden getoond aan (een deel van) jouw volgers. Met hashtags kan je ook potentiële volgers bereiken die jou nog niet kennen maar wèl geïnteresseerd zijn in jouw post. Mensen kunnen namelijk naar hashtags zoeken en ze zelfs volgen. Ook helpt het bij het getoond worden op de explore pagina, omdat Instagram aan de hand van de hashtags kan bepalen waar jouw post over gaat en of deze aansluit bij de interesses van een gebruiker.
Hoeveel hashtags moet ik toevoegen aan mijn post?
De meningen verschillen. Als je nog geen heel groot bereik hebt met je posts zou je in ieder geval niet te zuinig moeten zijn met hashtags. Het maximum aantal hashtags dat je op Instagram mag plaatsen bij een post is 30. Zorg wel dat je ze helemaal aan het einde van de caption tekst zet, of in een losse comment bij je post. Als je gaat strooien met tags in de caption zal deze niet fijn te lezen zijn en haken mensen af.
Oké en hoe kom ik nu aan goede hashtags voor mijn post?
Om te beginnen schrijf je op over welke onderwerpen je post gaat. Waarschijnlijk levert dit je al direct een aantal hashtags op.
Vervolgens is het handig om te kijken welke hashtags gerelateerd zijn aan die eerste paar hashtags die je hebt bedacht. Dit kan je doen door op Instagram te zoeken naar zo’n hashtag en te kijken welke hashtags andere posts gebruiken.
Ook kan je de door jou bedachte trefwoorden invullen in hashtag-tools. Deze tools geven je een lijst gerelateerde hashtags. Het nadeel is wel dat deze tools vaak engelstalig zijn en daarmee ook veel engelstalige hashtags teruggeven, terwijl jouw doelgroep waarschijnlijk beter te bereiken is met nederlandstalige hashtags.
Een aantal hashtag-tools die je kunt proberen zijn:
Let op: kopieer niet klakkeloos een lijst van suggesties uit deze tools, selecteer enkel relevante tags voor jouw post.
Ten slotte kan je nog een kijkje nemen bij je concullega’s. Welke hashtags gebruiken zij?

De beste hashtags selecteren.
Nu is het tijd om de hashtags die je hebt gevonden te filteren. Je wil natuurlijk de beste tags kiezen. Als het goed is heb je alleen tags genoteerd die relevant zijn voor jouw post. Zo niet: streep de niet-relevante hashtags van de lijst.
Controleer hoe populair de hashtags uit je lijst zijn. De extreem populaire hashtags zoals hashtags die een miljard keer gebruikt zijn kan je beter uit je lijstje halen. Er wordt zó vaak een post met deze tag geplaatst dat jouw post amper gaat opvallen in de lijst met posts (er wordt dan namelijk iedere zoveel seconden een nieuw bericht mee geplaatst, dus jouw post is zo weg).
Een hashtag die heel erg weinig gebruikt is (slechts enkele keren) kan je ook beter niet gebruiken want de kans dat je via deze tag nieuwe mensen gaat bereiken is erg klein.
Zitten er tags tussen die op dit moment niet actueel zijn? Hiermee bedoel ik een hashtag over een specifiek evenement, een speciale dag of periode? Je post taggen met #kerstmis zal in de zomervakantie geen extra bereik geven. Haal deze tags dus weg.
Samengevat: de beste hashtags voor jouw post zijn relevant, zijn populair – maar niet té – , en zijn actueel, dus worden op dit moment gebruikt.
Met deze stappen heb je waarschijnlijk wel een lijstje van zeker 20 hashtags kunnen maken. Deze kan je toevoegen aan jouw post zodat hij nog beter gevonden wordt!
Kom je er nou niet uit? Ik kan je op weg helpen met social media templates, een hashtag onderzoek en content ideeën voor jouw bedrijf. Aarzel niet en stuur me een berichtje!