Met enige regelmaat controleer je je spam folder van je e-mail, om tot je verrassing te zien dat er wéér een mailtje dat via het contactformulier van je website is verzonden bij de spam mails is beland… Heb jij hier ook last van? Veel website eigenaren lopen er tegenaan dat hun e-mailprogramma een reactie via het contactformulier als spam bestempeld. Heel irritant, zeker omdat je spamfolder regelmatig automatisch geleegd wordt en je dus berichten van je bezoekers kan mislopen! Gelukkig is er een manier om te zorgen dat alle reacties van het contactformulier voortaan in je inbox terecht komen. Hiervoor maak je een Filter aan.
Hoe maak je een filter aan in je e-mailprogramma?
Het verschilt per programma. Kort gezegd komt het er meestal op neer dat je de e-mail opzoekt die onterecht in de spam beland, en vervolgens kan je vaak via instellingen of geavanceerde opties een filter aanmaken waarbij je bijvoorbeeld aangeeft dat alle mails die “Reactie via het contactformulier” in het onderwerp hebben staan altijd in je inbox wilt ontvangen. Geef ook aan welk e-mailadres de mails als afzender hebben. Vanaf nu zullen deze e-mail berichten netjes in je inbox afgeleverd worden.
Filter instellen in Outlook 365
- Zoek het e-mail bericht dat onterecht in de spam wordt geplaatst.
- Klik met je rechtermuisknop op de e-mail in de linker kolom en selecteer Regels (of Rules) > Regel maken / In de webversie klik je ook in die kolom op de email en ga je naar geavanceerde acties > regel maken en kies Meer opties (in plaats van een map te selecteren)
- Vink het eerste vakje aan (Van …) en vink ook de tweede optie (onderwerp) aan
- Vul bij “Onderwerp bevat” het deel van het onderwerp in dat altijd aanwezig is in de onderwerpregel van een reactie via het contactformulier (bijvoorbeeld “Reactie via het contactformulier”)
- Kies vervolgens bij de onderste optie “E-mail naar map verplaatsen” voor “Postvak IN”
- Klik op OK
Bekijk de volledige uitleg over regels op support.microsoft.com.
Filter instellen in Outlook 365 webmail
- Zoek het e-mail bericht dat onterecht in de spam wordt geplaatst.
- Klik met je rechtermuisknop op de e-mail in de linker kolom en ga je naar geavanceerde acties > regel maken en kies Meer opties (in plaats van een map te selecteren)
- Als het goed is staat de eerste optie aangevinkt (Voor alle berichten van…) en is er al een eerste voorwaarde aangemaakt: “Van” en staat de afzender hier ingevuld
- Voeg nog een voorwaarde toe: “En… Onderwerp bevat…”
- Vul bij “Onderwerp bevat” het deel van het onderwerp in dat altijd aanwezig is in de onderwerpregel van een reactie via het contactformulier (bijvoorbeeld “Reactie via het contactformulier”)
- Voeg bij 3 een actie toe: “Verplaatsen naar” en selecteer hier de map “Postvak IN”
- Klik op Opslaan
Filter instellen in Gmail
- Zoek het e-mail bericht dat onterecht in de spam wordt geplaatst.
- Open het e-mail bericht en klik op de drie balletjes helemaal rechts op je scherm (Meer / More).
- Kies de optie “Berichten zoals deze filteren”
- Als het goed is staat de eerste optie (Van / From) al vooringevuld met de afzender
- Vul bij “Onderwerp” (Of Subject in het engels) het deel van het onderwerp in dat altijd aanwezig is in de onderwerpregel van een reactie via het contactformulier (bijvoorbeeld “Reactie via het contactformulier”)
- Kies vervolgens de knop “Maak Filter” (Create Filter) naast de knop Zoeken / Search
- Selecteer de optie “Nooit naar Spam zenden” (Never sent it to Spam)
- Klik op Filter maken (Create filter)
Gebruik je een ander e-mailprogramma? Zoek in de support naar uitleg over het aanmaken van filters of regels. Hopelijk mis je na het maken van deze instellingen nooit meer een reactie via het contactformulier van je website!