Saboteer jij je SEO met een van deze content missers op je website?

Je wilt dat klanten je online weten te vinden en daarvoor moet je website vindbaar zijn. Je hebt nagedacht over op welke woorden je in de zoekmachines naar boven zou willen komen en gezorgd dat deze in je teksten staan.

Goed bezig! Alleen is de kans groot dat jij onbewust de vindbaarheid van je website saboteert. Jouw website kan beter vindbaar zijn dan hij nu is door deze content missers aan te pakken!

Een nietszeggende hoofdkop op je website zoals 'Welkom op onze website'
Een valkuil voor veel websites: een nietszeggende titel op de website.

SEO content misser nr. 1: Een lege of nietszeggende hoofdtitel op home!

Iedere pagina moet een hoofdtitel hebben, de z.g.n. H1. Met de hoofdtitel geef je aan waar deze pagina over gaat. Vaak gaat dit wel goed op de meeste pagina’s maar op de homepagina gaat het heel erg vaak mis.

Regelmatig zie ik websites waar de hoofdtitel geen inhoud heeft (dus leeg is), een inhoud heeft zoals “Welkom op deze site” (dat is natuurlijk totaal nietszeggend over jouw business en gaat niet helpen om gevonden te worden). Of de H1 is gewoon helemaal afwezig!

Hoe voeg je een goede hoofdtitel toe op je website?

Bedenk een pakkende titel waarin je duidelijk maakt wat jouw bedrijf doet of waar jouw bedrijf voor staat. Verwerk hier idealiter een woord in waar je op gevonden wil worden (een zoekwoord). Zorg dat die titel ingesteld wordt als hoofdtitel op de homepagina.

SEO content misser nr. 2: Te beknopte tekst

Een webpagina wordt hoog getoond in de zoekresultaten omdat hij relevante informatie bevat die aansluit op de vraag van de gebruiker. Natuurlijk is het dus wel zaak dat er daadwerkelijk relevante informatie aanwezig is op de pagina. Eén of twee zinnetjes met wat zoekwoorden erin gaan je niet hoog in de zoekresultaten krijgen.

Hoeveel tekst moet er op mijn pagina staan?

Zorg dat er een redelijke hoeveelheid informatie op jouw pagina’s aanwezig is die over het onderwerp van de pagina gaat. Overdrijf ook weer niet. Een heel boekwerk waarin je uitweid over het ontstaan en de geschiedenis van zeep is overdreven en gaat jouw bezoeker eerder afschrikken dan dat de pagina daadwerkelijk gelezen gaat worden.

Zónder tekst ga je sowieso niet goed gevonden worden.

SEO content misser nr. 3: Geen koppen

Nu je pagina’s voorzien zijn van een mooie hoeveelheid aan informatie is het tijd voor de volgende check: Heb je (tussen)koppen gebruikt in je tekst? Zo niet: deze zijn heel belangrijk!

Tekst die in koppen staat krijgt meer waarde op je pagina dan ‘gewone’ tekst. Dit is dus een goede manier om de belangrijke onderwerpen op de pagina extra kracht bij te zetten.

Daarnaast is het toevoegen van koppen ook super goed voor de scanbaarheid van je pagina: bezoekers kunnen hier sneller de informatie mee vinden die zij zoeken.

Wat zet je in de titels op je webpagina?

Bepaal welke alinea’s geschikt zijn om met een eigen (tussen)kop te beginnen. Bedenk koppen die iets zeggen over de inhoud van de alinea en probeer hier een relevant zoekwoord in te verwerken of bedenk een relevante vraag waar de alinea het antwoord op geeft.

SEO content misser nr. 4: Tekst in afbeelding

Dit is wat mij betreft één van de allergrootste content missers: Waardevolle teksten die niet op de pagina staan als losse tekst, maar in een afbeelding zijn geplakt (“ja maar dan kan ik het mooier opmaken”). Fijn dat het er mooi uitziet, maar nu gaat deze waardevolle informatie niets, noppes, nada bijdragen aan de vindbaarheid van jouw webpagina! Die tekst kan namelijk niet gelezen worden door de zoekmachine.

Ook is dit super jammer voor bezoekers die afhankelijk van schermlezers zijn (als zij bijvoorbeeld slechtziend of blind zijn) want hun schermlezer kan deze tekst ook niet (voor)lezen. Mensen die tekst in hun browser vergroot weergeven om het beter te kunnen lezen zullen de tekst in jouw afbeelding niet kunnen vergroten. Wanneer de afbeelding op mobiele telefoonschermen wordt getoond wordt de afbeelding over het algemeen niet breder weergegeven als de breedte van het scherm waardoor de tekst waarschijnlijk super slecht te lezen is. En mensen kunnen niet zoeken in jouw pagina naar woorden die in de afbeelding staan.

Waarschijnlijk heb je hier nog niet eerder bij stil gestaan, maar oeps! Om al deze redenen is dit toch wel echt iets dat beter vermeden kan worden!

Wat doe je dan met die tekst in de afbeelding?

Het allerbeste is om te zorgen dat alle waardevolle teksten gewoon als tekst op je pagina staan. Natuurlijk kan je er als extra die afbeelding met mooi opgemaakte tekst bij zetten, maar zorg dat de tekst óók gewoon te lezen is op de pagina. Of vraag of jouw webbouwer de teksten op de pagina mooi op kan maken!

SEO content misser nr. 5: Geen altteksten op afbeeldingen instellen

Wanneer je een afbeelding op een pagina plaatst kan je een z.g.n. alttekst instellen. In de alttekst beschrijf je kort wat er op de afbeelding te zien is. Een nee, dit is niet de beste plaats om al die waardevolle content uit misser nummer 4 in te proppen, maar wel een mooie plek om hier en daar een zoekwoord toe te voegen aan de pagina.

Maak jij bruidstaarten? Een foto van een bruidstaart met drie lagen zou bijvoorbeeld precies dat in de alttekst kunnen krijgen “Witte bruidstaart met drie lagen, opgemaakt met bloemen”. Heb je toch het woord bruidstaart weer een keertje op de pagina staan! Hier worden bezoekers die de pagina laten voorlezen door een schermlezer ook blij van, zo krijgen ze toch iets mee van wat er op afbeeldingen te zien is.

Hoe laat je de alttekst bijdragen aan de vindbaarheid van je website?

Zorg dat je op afbeeldingen die de inhoud van de pagina ondersteunen een alttekst instelt. Beschrijf beknopt wat er op de afbeelding te zien is en verwerk er indien mogelijk een zoekwoord in.

Een alttekst op een afbeelding toevoegen in wordpress kan via de mediabibliotheek.
Met een beschrijvende bestandsnaam worden afbeeldingen op je website goed vindbaar.

SEO content misser nr. 6: Geen beschrijvende bestandsnaam aan afbeeldingen geven

Ken je dat? Fotootje nodig voor je website… Even maken met de telefoon of camera, uploaden en plaatsen op de pagina. Klaar!

Doe je dit altijd zo? Dan laat je een goede optimalisatiekans liggen! De naam van de afbeelding kan je namelijk óók hoger in de zoekresultaten tonen.
Je pagina kan namelijk getoond worden in de gewone zoekresultaten, maar ook bij zoekresultaten van de afbeeldingen. Verkoop je bijvoorbeeld producten? Dan kan dit echt een hoop extra bezoekers opleveren aangezien zij waarschijnlijk graag op afbeelding zoeken om snel te zien hoe het product eruit ziet.

Wat is een goede bestandsnaam voor afbeeldingen op mijn website?

Voortaan geef je jouw afbeeldingen een bestandsnaam die zoekwoorden bevat. Een foto met een boeket droogbloemen kan je bijvoorbeeld de naam ‘boeket met droogbloemen’ noemen.
Op je telefoon kan je de naam van de afbeelding wijzigen, of doe het op de computer. Misschien kan het bij jou zelfs direct in je website beheer omgeving!

SEO content misser nr. 7: Grote afbeeldingen op je website

Nog even inhakend op de vorige misser: Wanneer je afbeeldingen direct vanaf je telefoon of camera op je website zet is de kans heel groot dat de bestanden te groot zijn. En dat kan zowel in afmetingen als in de grootte van het bestand zijn. Super leuk dat jouw camera een foto maakt van 4000×3000 pixels, maar als hij maar gebruikt wordt op een postzegelformaat van 400 pixels is hij dus 10 keer groter dan nodig.

Een grotere afbeelding heeft ook een grotere bestandsgrootte. Dat wordt natuurlijk een beetje een technisch verhaal maar simpel gezegd is het zo dat hoe meer er op jouw webpagina getoond moet worden hoe minder leuk de zoekmachines dat vinden. Die willen namelijk dat jouw bezoekers super snel antwoord krijgen op hun vraag. En meer tonen kost meer tijd dus dat is minder fijn dan die concurrerende website waar het minder tijd kost.

Hoe zorg ik dat afbeeldingen mijn website niet vertragen?

In deze post leg ik stap voor stap uit hoe je de afbeeldingen kunt verkleinen en optimaliseren.

Ga met deze punten aan de slag om jouw website nóg beter vindbaar te maken. Als je merkt dat deze dingen helemaal niet aan te passen zijn op jouw website dan is het wellicht een goed idee om jouw website eens grondig onder handen te nemen. Wil je weten hoe we jouw website weer up-to-date kunnen krijgen? Aarzel niet en stuur me een berichtje!