En toen was daar opeens de crisis met het Corona virus… Opdrachten geannuleerd, winkel dicht of werk onuitvoerbaar met de maatregelen: dit biedt mogelijkheden om een aantal zaken op te pakken waar je normaal misschien niet aan toe komt!
Dit zijn een aantal ideeën waar je mee aan de slag kunt om jezelf of je bedrijf een boost te geven!
- Neem je huisstijl onder handen
- Geef je website een update
- Ruim je social media kanalen op
- Schrijf blogberichten (of zet een zakelijke blog op als je deze nog niet hebt)
- Content voor je social media kanalen bedenken en vooruitplannen
- Denk na over het verbeteren van je workflow voor online marketing
- Start een webshop
- Bedenk een leuke actie voor je bedrijf
- Volg een online cursus
1. Neem je huisstijl onder handen
Neem de tijd om de huisstijl van je bedrijf eens goed onder de loep te nemen: Sluit jouw logo nog aan bij wat je met je bedrijf wil uitstralen? En past de stijl van je visitekaartje, briefpapier, folder, website en social media bij je logo?
Zorg dat jouw potentiële klanten je altijd en overal herkennen door een duidelijke opmaak stijl te kiezen.

2. Geef je website een update
Kijk eens kritisch naar je website. Ziet je website er professioneel uit? En werkt hij op mobile telefoons? Misschien staan er teksten op die niet helemaal meer up-to-date zijn.
Wil je jouw website een flinke opfrisbeurt geven? Met deze 8 stappen verbeter jij jouw website gegarandeerd! Pas ook gelijk deze tip toe om je website sneller te maken.
3. Ruim je social media kanalen op
Loop eens door alle posts op je social media kanalen heen. Er zijn vast een aantal posts die weg kunnen omdat ze oud nieuws zijn, of omdat ze niet meer helemaal aansluiten bij je bedrijf.
Wellicht kom je ook posts tegen die interessant zijn om eens opnieuw te delen! Maak hier een inventarisatie van zodat je deze content kunt hergebruiken wanneer je het straks weer druk hebt.
Gebruik je instagram? Stel dan een speciale pagina in om vanuit je bio naar te linken!
4. Schrijf blogberichten (of zet een zakelijke blog op als je deze nog niet hebt)
Heb jij al een zakelijke blog? Wist je dat je door te bloggen over werkgerelateerde onderwerpen een flinke boost kunt geven aan de vindbaarheid van je website? Daarnaast kan je jouw expert status claimen door te bloggen. Goede redenen om zakelijk bloggen serieus te overwegen!
Kwalitatief goede content maken kost tijd. Dit is dus het ideale moment om die tijd ervoor te nemen en een serie blogberichten te schrijven zodat je vooruit kan plannen. Schrijf alle onderwerpen waar je over zou kunnen bloggen op. Werk enkele blogs uit en bewaar de overige onderwerpen om later nieuwe berichten mee te schrijven.
5. Content voor je social media kanalen bedenken en vooruitplannen
Net als je zakelijke blog kost ook het bijhouden van social media kanalen veel tijd. Het vooruit maken en plannen van content kan veel tijd schelen in drukke periodes.
Heb jij weleens moeite met bedenken wat je gaat posten? Het kan helpen om een aantal onderwerpen te bedenken waar je posts over gaan. Deze onderwerpen kan je dan rouleren. Doe hier nog wat creatieve ideeën op voor jouw posts.
Je kan ook templates maken voor je posts zodat je ze in de toekomst snel kunt maken.

6. Denk na over het verbeteren van je workflow voor online marketing
Misschien kan je een aantal verbeteringen aanbrengen in je workflow van je online marketing. Gebruik je bijvoorbeeld al een app waarmee je jouw social media posts in kan plannen zoals Buffer, Hootsuite of Friends + me? Het kan ook handig zijn om inzicht te hebben in je volgers (en ont-volgers) op bijv. instagram. Hier zijn apps voor beschikbaar.
Het maken van visuele social media posts kan makkelijker met een tool zoals Canva.
Verstuur je weleens een mailing of nieuwbrief? Hiervoor zijn handige tools beschikbaar zoals Mailchimp.
Website statistieken bijhouden kan inzicht geven in de effectiviteit van je website en online marketing.
7. Start een webshop
Kan je jouw werk niet uitvoeren vanwege de maatregelen? Of komen er simpelweg niet meer zoveel klanten naar je winkel? Dit is het moment om serieus na te denken over het starten van een webshop!
Waarom juist nu? Je hebt er nu tijd voor, met de webshop kan je kan doorgaan met verkopen, er vallen minder inkomsten weg. Mensen kunnen niet naar winkels dus grote kans dat ze meer online shoppen. De webshop die je nu neerzet kan je ook na de crisis blijven gebruiken om je inkomen te versterken.
8. Bedenk een leuke actie voor je bedrijf
Bedenk hoe jij jouw bedrijf in de picture kan zetten met een leuke actie. Misschien kan je een winactie organiseren of een leuk relatiegeschenk aan bestaande klanten geven. Of bedenk juist een actie voor nieuwe klanten!
9. Volg een online cursus
Met veel tijd om handen is dit het uitgelezen moment om je kennis te vergroten: er zijn talloze online cursussen beschikbaar. Zoek een cursus over het onderwerp waar je altijd al meer over wilde leren, of hetgeen je eigenlijk wel zelf zou willen doen maar waar je de kennis nog niet voor hebt.