Vijf signalen dat je website nu écht antiek is

Stel je voor: je loopt in de stad en je hebt honger. Tijd om een hapje te gaan lunchen. Je loopt langs twee zaken. De eerste heeft de ramen duidelijk al een tijdje niet gezeemd, erachter hangen groezelige gordijntjes met wat gaten erin. Er ligt meer afgebladderde verf op straat voor het kozijn dan dat er nog op zit. Achter het raam staat een tafeltje met alleen een plantje erop dat duidelijk toe is aan een slokje water. Verder naar binnen kijken lukt niet doordat het te donker is binnen en dat vieze raam helpt ook niet mee. Hoe heet dit zaakje trouwens? Er is geen bord of logo te zien.

Bij de tweede zie je op het raam staan dat het een lunchroom is in een duidelijk logo en de kozijnen staan strak in een mooie kleur verf. Door het grote en schone raam kijk je naar binnen waar het sfeervol is ingericht. Je ziet diverse tafeltjes met een een leuk plantje erop en op de menukaart herken je het logo dat op het raam staat. Ook zie je de kleur van de kozijnen daar op terug. De tafeltjes zijn gedekt met besteksetjes en servetten die passen bij de menukaart.

Waar loop jij naar binnen? Ik durf te wedden dat je voor de tweede lunchroom gaat.

Waarschijnlijk is het met de staat van jouw website niet zo beroerd gesteld als met die eerste lunchroom, maar achterstallig onderhoud kan je wel potentiële klanten kosten die liever bij de buren naar binnen lopen! Als jouw website aan één van deze 5 signalen voldoet weet je dat je site aan vervanging toe is.

1 Je website lijkt wel een postzegel wanneer je hem op je telefoon bekijkt

Wanneer je zelfs met je beste vergrootglas de tekst op je telefoon niet kan lezen, of de 3 koloms-layout zichzelf ook op een mobiel scherm kranig probeert vast te houden (en er vervolgens 1 woord op iedere regel past, dat leest heel onprettig kan ik melden) werkt je website niet goed op een telefoon. Ook als de tekst langs een afbeelding heen loopt op een telefoonscherm en er niet eens meer woorden maar enkel letters op een regel passen kan je wel concluderen dat de website zich niet aanpast naar mobiele schermen.

Tegenwoordig is de kans groter dat een bezoeker op een mobiele telefoon naar je website komt dan dat hij ervoor achter een computerscherm kruipt. Belangrijk dus dat je website goed te gebruiken is op mobiele schermen.

Wist je trouwens dat zoekmachines je website ook strafpunten geeft wanneer hij niet mobielvriendelijk is? Daardoor zal je lager in de zoekresultaten komen.

2 Het duurt super lang voor je website geladen is

Als je naar je website gaat kan je intussen nog even een kopje koffie gaan halen want voordat de pagina geladen is ben je zo een paar minuten verder. Onze wereld is snel, mensen hebben het druk en geen zin om onnodig te wachten. Als jouw website traag laad zal dit ervoor zorgen dat mensen afhaken tijdens het wachten. Net zoals je liever niet in die super lange kassarij aansluit.

Je website kan traag zijn door de plaats waar hij staat, door het systeem dat er achter zit en door teveel of te grote bestanden. Niemand heeft zin om zijn hele databundel van deze maand aan jouw website op te maken. Dan klikken we liever door naar een andere website. Ook de laadtijd is een graadmeter voor de vindbaarheid van je website.

3 Je bezoekers worden bij bezoek aan je website gewaarschuwd dat je een onveilige verbinding gebruikt

Kijk eens in de adresbalk wanneer je je website bezoekt. Staat hier een hangslotje of zie je een waarschuwingsbord of een slotje met streep erdoor staan? In het eerste geval zit je goed en gebruikt jouw website een beveiligde verbinding. Maar als je geen beveiligde verbinding gebruikt voldoet je website niet aan de huidige standaard.

Het zal je bezoekers geen fijn gevoel geven als ze een waarschuwing zien dat jouw website niet veilig zou zijn. Daarnaast is het gebruik van een z.g.n. SSL certificaat één van de belangrijkste criteria voor zoekmachines om jouw website hoger te tonen in de zoekresultaten.

4 Je herkent je eigen bedrijf niet op de website

Je klikt door je website heen en beseft je dat je helemaal niet op de website van jouw bedrijf bent! Tenminste, het adres in de browserbalk klopt wel, maar wat je ziet en leest past eigenlijk helemaal niet (meer) bij je bedrijf. Dat kan komen omdat jouw bedrijf inmiddels een groei heeft doorgemaakt of een andere weg is ingeslagen. Het is natuurlijk belangrijk dat mensen die kennis maken met jouw bedrijf via de website wel kennis maken met je bedrijf zoals het nu is.

5 Je hebt had een google maps kaartje op de contact pagina, maar nu je die pagina weer eens bezoekt zie je dat er een melding staat en er helemaal geen kaartje te zien is!

Als je hier nu net achter komt dan kan je website wel wat meer liefde en aandacht van je gebruiken… Door een verandering bij Google maps staat de melding “Google Maps kan niet correct geladen worden op deze pagina.” er dan al sinds 22 juni 2016! Ja je leest het goed: 2016. Dat is meer dan 5 jaar geleden. Als jij je website al zo lang niet meer gecheckt hebt dan is hij 100% antiek.

Mocht je nu tot je schrik jouw website herkennen in één van bovenstaande punten dan is het de hoogste tijd om je website eens grondig onder handen te nemen. Wil je weten hoe we jouw website weer up-to-date kunnen krijgen? Aarzel niet en stuur me een berichtje!