Wanneer ik een gesprek voer over het ontwerpen van een nieuw logo heeft mijn klant vaak al vooronderzoek gedaan op internet naar wat hij of zij voor logo zoekt, wat natuurlijk super fijn is om als input te gebruiken in het ontwerp proces. Regelmatig wordt mij een lijstje logo’s getoond die te vinden zijn op stocklogo websites of op websites waar je een gratis logo kunt samenstellen.
De vraag die dan vaak gesteld wordt: Waarom zou ik een logo laten ontwerpen als ik voor een paar tientjes of zelfs gratis een logo op internet kan maken? Ik snap die vraag.
Het is natuurlijk verleidelijk om een gratis logo te gebruiken (we zijn ten slotte toch Nederlanders) en ik begrijp ook dat wanneer je net start en dus nog geen inkomsten hebt, je niet zit te wachten op een investering van enkele honderden euro’s voor een “plaatje”.
Aan de andere kant wil je jouw bedrijf op de kaart zetten. Je wil graag dat potentiĆ«le klanten je herkennen zodat ze bij jou aankloppen wanneer ze diensten nodig hebben die jij biedt. Dat dat “plaatje” herkenbaar is en blijft hangen is daarvoor essentieel.
Een logo is niet zomaar een plaatje
Natuurlijk is een logo ook niet zomaar een “plaatje”. Het is de unieke identiteit van je bedrijf of jouw merk, wie je bent en wat je wilt uitstralen. Het geeft je bedrijf een professionele uitstraling. Het is hetgeen waar jouw klanten zich tot aangetrokken voelen en waar ze je aan gaan herkennen. Het vergroot de zichtbaarheid van je bedrijf en geeft je een gezicht.
Even terug naar de stocklogo’s: Wat als je tussen die kant en klare logo’s precies vindt wat je zoekt? Het beeldmerk sluit perfect aan bij wat je doet en bij jouw doelgroep. Je bent helemaal blij!
Waarom zou je dat stocklogo dan niet gebruiken?
Stocklogo’s worden meerdere keren verkocht (of gratis weggegeven) en dat betekend dat er nog wel 10 bedrijven kunnen zijn met jouw logo en beeldmerk!
Weg unieke identiteit, weg eigen uitstraling en herkenbaarheid.
Stel je voor: jij bent hovenier en hebt een fantastisch logo met een boom gevonden, en vervolgens is er een basisschool die precies datzelfde logo gebruikt omdat zij ‘Kinderen laten groeien’. Ouders met kinderen op die school zullen jouw bedrijfsbus associĆ«ren met de school van hun kinderen, en niet met jouw bedrijf! Dat is precies het omgekeerde van wat je wilt bereiken met je logo.
Bovenstaand scenario wil je vermijden. Daarom is het belangrijk om een logo te laten maken dat uniek is en zich onderscheid. Kies er daarom toch voor om te investeren in de identiteit van je bedrijf en laat direct een goed en uniek logo ontwikkelen.