Je website staat online maar is niet te vinden in Google. Dat gaat jou vanaf nu niet meer gebeuren met deze checklist voor de zoekmachine optimalisatie van nieuwe webpagina’s. Met de lijst kan je in één keer alle belangrijke punten langslopen die jouw nieuwe webpagina vindbaar gaan maken in de zoekmachine en zal je nooit meer iets over het hoofd zien.
Het belang van SEO voor je website
Het hebben van een website betekent niet automatisch dat mensen je website ook weten te vinden. De meeste mensen zoeken online informatie via zoekmachines. Wanneer jouw website niet hoog genoeg verschijnt in de zoekresultaten, is de kans groot dat je potentiële bezoekers misloopt.
SEO helpt je om je website zodanig te verbeteren dat hij een goede score krijgt van zoekmachines. Een goede score zorgt ervoor dat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt, waardoor je meer bezoekers krijgt.
Naast goed gevonden worden is een goed geoptimaliseerde website gebruiksvriendelijker waardoor jouw bezoekers een prettige ervaring hebben. Dat is natuurlijk heel fijn want een eerste indruk maak je maar één keer en bezoekers die jouw bedrijf via je website leren kennen krijgen hier die eerste indruk.
Het vinden van de juiste zoekwoorden
Een groot deel van zoekmachine optimalisatie valt of staat met de inhoud van je webpagina’s. Wanneer je teksten en afbeeldingen maakt voor je site is het belangrijk dat je van te voren nadenkt over de woorden waar je op gevonden wilt worden.
Begin bij je doelgroep. Welke termen gebruiken ze om naar informatie te zoeken? Wat zijn hun vragen, behoeften en pijnpunten?
Met tools zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest, of SEMrush kan je onderzoek doen naar zoekwoorden en bijvoorbeeld zien hoe vaak er op wordt gezocht (zoekvolume).
Stel vast wat je belangrijkste/hoofd zoekwoord is en zoek hier een aantal alternatieve zoekwoorden bij. Bedenk ook long-tail zoekwoorden. Het is een stuk makkelijker om hier gericht verkeer op aan te trekken. Voor heel algemene zoekwoorden zoals “website” is het lastig om je pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen.
Wanneer jouw lijstje van zoekwoorden compleet is kan je ze in je content verwerken. Zo wordt je website beter vindbaar voor de mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.
Zoekmachine optimalisatie van je paginacontent
Het optimaliseren van je paginacontent is essentieel om goed vindbaar te zijn. Naast diverse technische aspecten die invloed hebben op je pagina-score heb jij als schrijver van de pagina een heleboel invloed door optimalisatie van tekst, afbeeldingen, links en meta-data.
Tekst
Hoofd zoekwoord in paginatitel
We beginnen bij de hoofdtitel van je pagina: Zorg dat hier het belangrijkste zoekwoord in verwerkt is. Met de hoofdtitel bedoel ik de header titel (technisch de h1), de eerste en vaak grootste titel die op je pagina staat.
Leesbare tekst met subkoppen
Dan de algehele pagina: het is belangrijk dat de tekst opgedeeld wordt in goed leesbare paragrafen met subkoppen. Hele lappen tekst wil niemand lezen en een gebrek aan structuur is schadelijk voor je vindbaarheid.
Belangrijkste zoekwoord in introductietekst
Zorg dat je hoofd zoekwoord in de eerste paragraaf/introductie van de pagina verwerkt is.
Hoofd zoekwoord verwerken in een subtitel
Kijk naar je subkoppen. Heb je in één van de subkoppen (technisch h2 of h3) het belangrijkste zoekwoord verwerkt?
Belangrijkste zoekwoord in de overige teksten
Zorg dat het hoofd zoekwoord enkele keren in de overige teksten voorkomt.
Overige zoekwoorden
Als het goed is heb je meer dan één zoekwoord bedacht. Zorg dat ook deze zoekwoorden voorkomen in de pagina teksten. Dit is niet alleen belangrijk voor de vindbaarheid maar zorgt er ook voor dat je teksten niet eentonig en onprettig leesbaar zijn.
Afbeeldingen
beschrijvende alt-teksten met zoekwoorden
De meeste mensen kunnen een afbeelding zien maar iemand met een visuele beperking of een zoekmachine kunnen dat niet. Daarom bestaat de alt-tekst waarin je kunt beschrijven wat er op het plaatje te zien is. Hier kan je natuurlijk ook op een slimme manier je zoekwoorden in verwerken.
Zoekwoorden in de bestandsnaam
Zorg dat de foto’s op je webpagina een bestandsnaam hebben waar zoekwoorden in verwerkt zijn. Zo heb je grote kans dat jouw pagina ook via de afbeeldingen zoekfunctie getoond wordt.
Lees alles over de optimalisatie van je afbeeldingen.
Links
Interne links
Zorg dat jouw website een web van pagina’s wordt door links naar andere relevante pagina’s in de content te verwerken. Door te linken naar andere pagina’s geef je als het ware een stukje extra waarde aan de pagina waar je naar linkt waardoor zoekmachines deze pagina als belangrijker zien.
Externe links
Voeg indien mogelijk enkele links toe naar externe websites met een hoge zoekmachine ranking. Door links naar andere websites te plaatsen krijgt jouw website een hogere score van de zoekmachines.
Meta data
Na de teksten, afbeeldingen en links is er nog een meer ‘onzichtbaar’ deel van de pagina die geoptimaliseerd kan worden: de meta-data. Als je een website met WordPress hebt is YOAST SEO hier een hele fijne plugin voor.
Deze instellingen zie je terug in de zoekresultaten en in de adresbalk.
Meta titel
In de meta-data instellingen kan je een titel instellen. Zorg dat hier het belangrijkste zoekwoord in verwerkt is.
Meta beschrijving
Naast de titel kan je ook een beschrijving invullen. Verwerk ook hier het hoofd zoekwoord in.
URL van de pagina
De link van de pagina is ook belangrijk voor de vindbaarheid. Zorg dat de link niet onnodig lang is en verwerk er het belangrijkste zoekwoord in.
SEO checklist voor nieuwe webpagina's
In deze overzichtelijke checklist zijn alle bovengenoemde punten verwerkt. Pak hem erbij wanneer je de volgende pagina voor je website schrijft (of om een bestaande pagina te verbeteren).
Het is ook mogelijk deze checklist te downloaden als pdf.
Andere belangrijke factoren die de vindbaarheid van je website beïnvloeden
Zoals ik hiervoor ook benoemd heb is niet alleen de content van je pagina van invloed op je seo-score. Het is ook belangrijk dat je website technisch goed in orde is. De snelheid van je website is bijvoorbeeld een zeer bepalende factor en als jouw website niet goed werkt op een telefoon zal je geen hoge score krijgen.
Bovenstaande technieken kan de bouwer van je website verbeteren.